Fjollede overskrifter.

Mr_-Bean-Funny-Animated

Vi kender alle til de der twistede blad-, avis- eller webforsideoverskrifter, der skal få os til at læse artiklen, hvormed vi 9 ud 10 gange kan konstatere, at vi atter blev taget ved næsen. Journalisten havde slået så stort brød op, at brødet ikke engang kunne komme ind i ovnen. Du kender godt de der overskrifter, ikk’? Godt! Men det er ikke dem, det her blogindlæg handler om. Det handler om de fjollede overskrifter. Dem, der bare lyder tåbelige.

For eksempel følgende overskrift fra denne uges Se og Hør: Sannes vilde vægttab. Skind og ben. “Jeg glemmer at spise”

“Jeg glemmer at spise”? Sig mig hvor dum er Sanne Salomonsen lige? Hver aften 2 måneder i træk, lige før hun skal i seng, så har hun siddet der på sengekanten og funderet: Det er som om jeg har glemt noget i dag. Hvad pokker kan det være? Nå, det kan jeg ikke huske… og så har hun med rumlende mave lagt sig til at sove. Næste aften. Samme scenarie.                                                                                                                                                                                 Enten handler artiklen om, at Sanne Salomonsen er blevet usædvanlig glemsom eller også er hun blevet ramt af demens. Dommen: Fjollet overskrift!

En anden fjollet overskrift er fra msn livsstil på nettet: 14 anderledes fordele ved at have sex.

Ikke bare 14 fordele ved at have sex, men 14 anderledes fordele. Det sætter allerede forventningerne til artiklens indhold i gang, hos mig. En anderledes fordel tænker jeg, ville være: at blive bedre til at lave mad, til hurtigere at hæve penge i banken, bedre til at binde snørrebånd, at få smukkere negle, få nemmere ved at lære at tale kinesisk eller som den eneste kunne spise en fluesvamp uden at blive syg. Se det ville være anderledes.

Men hvad står der rent faktisk i artiklen? En af de anderledes fordele lyder: Sex forbedrer lugtesansen! Come on, det er mere en ulempe end det er noget andet; især hvis man er hyppig bruger af offentlige toiletter. En anden fordel lyder: Sex gør, at I kommer tættere på hinanden. Ja, undskyld jeg spørger, men er det ikke forholdsvis svært at have sex, hvis man ikke er tæt på hinanden? Ellers er det jo bare det min hund gør med sofapuderne… og det er ikke sex! Dommen: Fjollet overskrift!

                                                                       untitled

Skriv et svar

